FAQ – leerlingen

Veel gestelde vragen - leerlingen

Chromebooks

Hoe log ik in op de wifi?
Hiervoor gebruik je dezelfde inloggegevens als je voor Magister gebruikt.

Er zijn twee instellingen waar je rekening mee moet houden bij het aanmeldvenster:
1. Bij EAP-methode kies je voor PEAP
2. Bij CA-certificaat van server kies je voor niet controleren
Waarom heb ik verschillende inlogcodes voor Magister en Google?
We zijn bezig om dit aan te passen. Er is koppelingssoftware nodig om Magistergegevens in te lezen in onze active directory. De software die we nu hebben kan niet goed overweg met Google. Aan het eind van het kalenderjaar 2018 gaat Cloudwise deze mogelijkheid ook aanbieden. Zodra dit goed blijkt te werken stappen we over en hebben we een single sign-on omgeving (één inlogaccount voor alle communicatieplatformen).
Bij wie moet ik zijn als er iets met mijn Chromebook is?
In principe kun je altijd bij dhr. Roctus terecht. Mocht je Chromebook kapot zijn, dan kun je deze bij hem inleveren. Je Chromebook wordt ter reparatie opgestuurd en je krijgt een leenexemplaar totdat je eigen Chromebook weer gerepareerd is.
Mocht er iets zijn met je inloggegevens, dan kun je terecht bij de administratie.
Wat is COOL?
COOL is een communicatieplatform van Cloudwise. Op het dashboard van COOL zie je verschillende links staan. Van Google Classrooms tot je rooster tot digitaal materiaal. Om alle belangrijke apps en software te stroomlijnen hebben we besloten te gaan werken met COOL vanaf schooljaar 2018-2019. Dit platform zorgt ervoor dat alles wat je dagelijks nodig hebt handig bij elkaar staat.
Waarom staat er dat het Laurens mijn Chromebook beheerd?
Dat doen we omdat we binnen de muren van de school graag willen dat alle leerlingen over dezelfde software, plugins en instellingen beschikken. Het is ook nodig om het COOL platform goed te laten functioneren. Door deze beheermodule is het bijvoorbeeld mogelijk om digitaal te toetsen zonder dat er gespiekt kan worden. De docent kan zien wat de leerling op het moment van toetsen aan tabbladen open heeft staan, kan een website vastzetten, kan alle overige tabbladen uitzetten, etc. Het is belangrijk om te weten dat het Laurens Lyceum de Chromebooks alleen binnen de vier muren van de school kan beheren, ofwel wanneer je op het netwerk van het Laurens bent ingelogd. Als je thuis (of elders) bent kunnen (en willen) we, uiteraard, niet zien wat je op je Chromebook doet.
Kan ik mijn eigen Chromebook gebruiken/kopen?
Dat kunnen we niet tegenhouden, maar we raden het niet aan. Om gebruik te kunnen maken van al het digitale dat het Laurens te bieden heeft heb je specifieke instellingen nodig. Heb je een Chromebook elders gekocht, dan zal deze eerst helemaal gereset (dat noemen ze bij Google een powerwash) moeten worden en worden voorzien van het Laurens Lyceum profiel.
Daarnaast willen we voorkomen dat het een statusobject wordt. Door één model aan te bieden, dat overigens zorgvuldig door ons is uitgekozen, voorkomen we dat.
In sommige gevallen is een eigen exemplaar noodzaak. Denk bijvoorbeeld aan een visuele beperking. In overleg met ouders en de zorgcoördinator wordt er dan een passende Chromebook uitgekozen.

Een schooldag

Waar meld ik me absent en present?
Ouders kunnen je ziekmelden door een mail te sturen naar absenten@laurenslyceum.nl. Word je gedurende de dag ziek, dan kijk je eerst of je de dagcoordinator kunt vinden. Daarna ga je naar de receptie om je ziek te melden. De receptie neemt altijd contact op met je ouders
Wat doet een mentor, een leerjaarcoördinator en wat is een teamleider?
Wat is een juniormentor en wat is een peermediator?
Waar haal ik een stempelkaart?
Ik ben mijn wachtwoord vergeten, wat nu?
Waar vind ik mijn rooster?